در حقیقت جشنواره رسانه ای خزر که اینروزها از آن زیاد سخن گفته می شود، یک رویدادی بزرگ است که می تواند همزمان در سه حوزه اقتصاد، رسانه و گردشگری مازندران تحول ایجاد کند. این راه، اگر درست اجرایی شود و به اهداف مدنظر دست یابد، می تواند مازندران را استانی متفاوت در بین استان های ایران معرفی نماید که تعاملاتی دو سویه با کشورهای همسایه خود در حوزه های رسانه، گردشگری و اقتصاد دارد.

اخیرا به منظور تشریح برنامه های جشنواره رسانه ای خزر شمال کشور، نشست خبری این جشنواره در سالن اجلاس شورای شهر چالوس برگزار شد و به اهداف و ابعاد مهم آن پرداخته گردید.

اختتامیه این جشنواره نیز با حضور مسئولان جشنواره رسانه ای آستاراخان روسیه، شهرداران شهرهای بزرگ کشورهای حاشیه دریای خزر، انجمن های رسانه های کشورهای حاشیه دریای خزر، سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در ایران و مسئولان کشوری و استانی به میزبانی شهرستان چالوس برگزار خواهد شد.

در حقیقت جشنواره رسانه ای خزر که اینروزها از آن زیاد سخن گفته می شود، یک رویدادی بزرگ است که می تواند همزمان در سه حوزه اقتصاد، رسانه و گردشگری مازندران تحول ایجاد کند.

این راه، اگر درست اجرایی شود و به اهداف مدنظر دست یابد، می تواند مازندران را استانی متفاوت در بین استان های ایران معرفی نماید که تعاملاتی دو سویه با کشورهای همسایه خود در حوزه های رسانه، گردشگری و اقتصاد دارد.

این رویداد می تواند برای چالوس تبدیل به یک برند شود و به نوعی این شهر را به کشورهای حاشیه خزر معرفی کند.

می توان با راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره ساحلی خزر در چالوس، افق دید برپایی جشنواره را بالا برد و به توسعه صنعت گردشگری این شهرستان زیبا پرداخت.

در دینای امروز، رویدادهای فرهنگی هدفمند، کارکرد و نمود بیشتری خواهند داشت و جشنواره رسانه ای خزر اگر درپی نظام مسائل خزر باشد و راهکارهای مناسب ارایه دهد، می تواند ارتباط خوبی در همه بخش ها با کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر برقرار نماید.

همچنین نیاز است ظرفیت های گردشگری، تفریحی، ساحلی، رسانه ای شمال کشور به ویژه چالوس با سه نقطه شهری و ۱۲۰ نقطه روستایی این شهرستان معرفی گردد.

چرا که رسانه ها از فعالان عرصه اطلاع رسانی و به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند و با نقش موثر و ممتاز خود می توانند در هم‌افزایی بیشتر مازندران با کشورهای همسایه کمک کنند.

بنابراین می طلبد که همه فعالیت ها و تلاش ها به سمت نقش آفرینی و تولید محتواهای مخطب پسند باشد و باید از فرم گرایی صرف خارج شد. باید اخبار و گزارش هایی تولید شود که نتیجه گرا باشد و نگاهی کارشناسانه به پتانسیل ها، ظرفیت ها، توانمندی ها، مسائل، معضلات و مشکلات کشورهای حاشیه دریای خزر نیز بپردازد.

به همین منظور باید در این جشنواره بر حفظ نوار ساحلی و توسعه گردشگری ساحلی خزر با الگوهای زیست‌محیطی تاکید شود و فضایی رقابتی بین آثار مطبوعاتی و رسانه‌ای کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد گردد.

از اینرو از اصحاب رسانه استان انتظار می رود همه توان خود را برای تولید آثار بهتر و با کیفیت تر بگذارند که همه موارد ذکر شده بالا در آن رعایت شده باشد. خانه مطبوعات و رسانه های مازندران نیز در تحقق این مهم همکاری های لازم را خواهد داشت.

از جمله اهداف برگزاری این جشنواره علاوه بر موارد ذکر شده در سطور بالا می توان به موراد مهمی چون، ارتقای دانش رسانه ای استان مازندران، ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه ها، توسعه ظرفیت های موجود رسانه ای استان مازندران، آشنایی با ظرفیت ها و قابلیت های رسانه های مکتوب و مجازی و بهره گیری از این قابلیت ها، ارزیابی مهارت ها و شناسایی برترین های رسانه ای مازندران و… اشاره کرد.

در ادامه به نگاه مهم متولی ارشاد استان به این رویداد بزرگ و ملی می پردازیم که توجه به آن از سوی رسانه ها، جالب توجه و در کسب نتایج بهتر تاثیر گذار خواهد بود.

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران در نشست خبری ویژه آئین اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای خزر بیان کرد: برگزاری رویدادها و جشنواره‌های رسانه‌ای می‌تواند موجب پویایی بیش از پیش حوزه خبر و اطلاع رسانی این خطه از شمال کشور را فراهم کند و اظهار داشت: مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور و به جهت بهره‌مندی از موهبات الهی، می‌بایست از این فرصت طلایی که به عنوان یک ظرفیت بزرگ در اختیار دارد، برای توسعه همه جانبه در حوزه‌های فرهنگی، رسانه‌ای، اجتماعی و … بهره‌گیری نماید.

وی با بیان اینکه اعتلای صنعت گردشگری در مازندران نیازمند برنامه ریزی دقیق و جامع می باشد، گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه از گردشگری بهترین بهره را می برند و باید این اتفاق برای مازندران نیز رقم بخورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران با اشاره به اینکه رسانه‌ها می توانند با آموزش، آگاهی بخشی، معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها، تصویر‌سازی مناسب از ظرفیت‌های گردشگری استان به توسعه صنعت گردشگری در استان کمک کنند، افزود: فعالان رسانه ای در استان مازندران با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای رسانه‌ای فرهنگی و با تعامل رسانه‌ای مناسب با کشورهای حاشیه خزر به دنبال توسعه گردشگری استان هستند.

آهنگر با تأکید بر اینکه نخستین جشنواره رسانه‌ای خزر با محوریت گردشگری روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۱۸ با حضور دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مازندران به میزبانی شهرستان چالوس برگزار می شود، گفت: دبیرخانه این جشنواره که با مشارکت خانه مطبوعات استان مازندران، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس دایر شده ۳۵۱ اثر دریافت کرده است.

وی عنوان داشت: در بخش اصلی ۳۳۰ اثر دریافت شده که به تفکیک خبر: ۴۰ اثر، گزارش: ۱۱۴ اثر، عکس: ۴۲ اثر، مصاحبه: ۳۶ اثر، چند رسانه‌ای: ۲۸ اثر، مقاله و یادداشت: ۵۳ اثر، صفحه آرایی و طراحی: ۱۲ اثر و کاریکاتور و طنز: ۵ اثر می باشد، و یادآورشد: همچنین در بخش ویژه با موضوع مدیریت شهری چالوس، توسعه عمرانی و گردشگری ۲۱ اثر دریافت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران بیان کرد: در کل ۱۰۲ نفر در سایت جشنواره ثبت نام کردند که از استان البرز ۲ نفر، استان تهران ۵ نفر، استان گلستان ۵ نفر، استان خراسان رضوی ۱ نفر، استان گیلان ۲۰ نفر و استان مازندران ۶۹ نفر می‌باشند که از این تعداد ثبت نامی ۸۹ نفر با ارسال اثر در این جشنواره شرکت کردند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که رسانه نقش مهمی در نهادینه شدن این جشنواره دارند که اگر چنین موضوعی تحقق یابد یعنی توسعه توامان، اقتصاد، رسانه و گردشگری را در مازندران با محوریت چالوس شاهد خواهیم بود که امیدواریم این مهم محقق شود.

 

  • منبع خبر : باران شمال